Művészetterápia – kerámia

 

Képzőművészeti gyógypedagógiai terápia jó gyakorlata 

  1. óta működik iskolánkban a képzőművészeti pedagógiai terápia. A módszer fontos elméleti alapja Sándor Éva, Szabadfestés védelem alatt művészetterápiás programja, amit Petrényi Hajnalka pszichopedagógus adaptált a középiskolai különleges bánásmódot igénylő fiatalok fejlesztésére és tehetséggondozására az agyagozás eszközével.

 A kiscsoportos művészei foglalkozáson a fiataloknak lehetőségük van a kerámiatárgyak létrehozása során megtanulni az agyag megmunkálásának alaptechnikáit, a mintázást engóbbal és a mázazást merítéssel vagy ecsettel a már kiégetett tárgyra felfestve. Ez az anyag megmunkálási rutin elsajátítása után a tanulók saját témával is tudnak dolgozni, egyre kevesebb segítséggel majd önállóan megtanulnak tervezni és szabadon alkotni azt. Oldott légkörű védett térben könnyebb elmélyülni a művészeti tevékenységben, ami a feszültség oldás alapja. A kreativitás, a SNI fiatalok részképesség és személyiség fejlesztése mellett jó társas kapcsolatok megélésére is lehetőséget teremt a foglalkozás. Az ő szavaikkal élve: „ jó buli.” 

A képzőművészeti foglalkozások elején az inspiráció során a diákok szabadon választhatnak általuk vágyott témát. Gyakori tapasztalatunk az, hogy a „nem tudom”-ból sülhetnek ki a legklasszabb dolgok. A választás is tanulás, mert feltételezi az önismeretet, az anyag és technika ismeretét, valamint a saját képességhatároknak a felmérését és azok elfogadását is. A diákokkal a munkafolyamat tervezését ezért a kezdeti szakaszban közösen szoktuk megtenni, majd később (hónapok, fél év, év elteltével) a tanulók egyéni igényeihez és képességeihez mérten ebben egyre nagyobb önállóságra szoktak szert tenni. Szemléletünk az alkotás során az, hogy minden hibából lehet tanulni, kihozni abból valamit és minden produktum önmagában egyedi, értékes.  

A kerámia tárgyak létrehozása általában 3 hetet vesz igénybe, ezért a kézzel fogható alkotás kivárása méginkább fokozza a sikerélményt. Az első tárgyak kézbe vételekor gyakran hallom az „önmagukra való” rácsodálkozást a diákoktól például „Te jó ég! Ezt én csináltam?” és ehhez hasonló mondatokkal. Az alkotó folyamat az öröme és énélmény mellett olyan részképességek is fejlődnek, mint a finommotorika, a vizuo-motoros koordináció, szerialitás, szervezés-tervezés. Az akadályokkal való megküzdés, mint például mozgásos, kommunikációs vagy tanulásban akadályozottság fejlesztése mellett a művészeti tehetségterületen való kibontakozásra hatékony pedagógiai gyakorlat a képzőművészeti gyógypedagógiai terápia. Így diákjaink amellett, hogy leginkább hazaviszik maguknak és a szeretteiknek készített kerámiatárgyakat, versenyeken is szívesen indulnak és gazdagítják az iskola állandó kiállítását. 

Örömünkre szolgál, hogy Tarnabodon a Máltai Szeretetszolgálat Befogadó Iskolájának átadhattuk a gyakorlatot és létrejött ott egy műhely 2012-ben, és egy mozgássérült diákunk szülője is bekapcsolódott néhány évre a foglalkozásokba, akit később 2016-17-ben a MEREK kerámiahűhely indulásánál segítettünk technikai feltételek biztosításával. 

Ajánljuk szívből ezt a jó gyakorlatot minden érdeklődő alkotni vágyó fiatalnak és pedagógusnak. 

 

A program részletei az Educatio NKft. által készített videóban és a képgalériában megtekinthető: 

https://www.youtube.com/watch?v=ey7G17cCa3M 

 

 



Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.